středa 9. dubna 2014

UČENÍ MUČENÍ?



UČENÍ ? Přidejme dopředu „M“ a co vám vyjde?

Pokud si pak s celým slovem ještě trošku pohrajeme, můžeme ho rozdělit na MUČ- EN-Í. A teď přijde ta zábava! Co by se s dětmi ve školách dít nemělo? Obrátíme „EN“ a máme „NE“, k „MUČ“ přidáme „Í“ a máme  MUČÍ. Máme tedy další slovo, které nám říká: „Děti se ve škole „NEMUČÍ“! A jedeme dál. Přeházejme teď písmenka tak, aby nám dali nějaký smysl, a vyjde nám docela zajímavá věta, kterou lze složit pouze při určitém druhu poznání. Zapomeňme teď na jasně danou interpunkci! Jak bych to nazval já? 
Třeba takto:

„Jak snadné je hrát si s písmenky, aneb znalost přesmyček a anagramů“.
                                                                                                        
A jak tedy bude znít věta, pokud použiji několik možných kombinací? Co takhle 7.

UCINME něco s UCENIM, ať se NEUCIM NICEMU, neboť k MUCENI je MUNICE, tak at nikdo NECUMI“.




 Tím vám chci jen ukázat, jak snadno můžete své děti zabavit a přitom se rovněž mohou vzdělávat, navíc hravou a soutěživou formou. Není to nic, co by děti nudilo a navíc tím obrovským způsobem přispíváte k jejich rozvoji kognitivních funkcí mozku! U prvňáčků můžete jakékoliv vymyšlené slovo napsat například několikrát fixou na čtvrtku, kterou si vystřihnete, a společně si pak celá rodina můžete zahrát hru, kdo vymyslí více slov. 
Proč jsem si v dnešním článku vzpomněl právě na tuto hru, kterou hrál mnohokrát s dětmi i na letních táborech a náramně se u toho všichni bavili? Protože mi nedávno moje kolegyně a kamarádka Katy vyprávěla vlastní zkušenost s 12-ti letým chlapcem, který přišel do její poradny.
 
Ten trpěl  ranními nevolnostmi a zvracením. Tyto problémy ho provázely jen ve všední dny, kdy chodil do školy. O víkendu nikdy. Kineziologickým „odblokem“ se dostali do věku osmi let. A co se v tomto období stalo? Příčina byla v tom, že chlapec dostával časté poznámky za nesplněný domácí úkol. Ptám se tedy všech učitelů, pedagogů, ale i rodičů. Co vede učitele/ky zatěžovat děti hromadou domácích úkolů? Vždyť my si taky nenosíme úkoly z práce domů? Nebo jste snad někdo zažili, že by si popelář přivezl nějaké popelnice domů, nebo pošťačku, která třídí dopisy doma do poliček, nebo snad pilota letadla, aby se svým Boingem 737 přistál na zahradě před domem a trénoval pilotování?....

Děti v poradně Katy si často stěžují na dlouhý vyučovací čas, kdy se musí učit velice nezajímavé věci a pohybu mají velmi málo, takže jsou otrávené neustálým seděním a nutností být v klidu.

Podle vědeckých studií je každá naše hemisféra schopna fungovat maximálně 90 minut a pak potřebuje odpočinek. Jakmile se sejde více žáků ve třídě, během krátké chvíle se na sebe naladí a jejich hemisféry fungují stejně. Jak z toho tedy ven a tyto zastaralé a nefunkční školní osnovy změnit? Je to na každém z nás! Jenom díky vzájemné spolupráci a tlaku na Ministerstvo školství a další instituce, můžeme společně něco změnit k lepšímu. Nebuďme tedy lhostejní a laxní jenom proto, že si mnozí už teď v duchu říkají….., ale ono se stejně nic nezmění. Věřte tomu, že změní, pokud půjdeme všichni společně prosazovat myšlenky, které mají obrovskou podporu mnoha vědců zabývajících se právě správným fungováním mozku a jeho tréninku. 

A jak by to tedy mělo fungovat správně? Je potřeba vyučovat vždy jednu hodinu nějaký (pro děti) nezáživný předmět. Např. matematiku, pak by měla následovat výtvarka, pak třeba češtinu a pak opět kreativní činnost nebo tělocvik, zaměřený na pohyb. Takovýmto jednoduchým střídáním předmětů zaměřených pokaždé na jinou hemisféru se dosáhne u žáků mnohem lepších výsledků, i pozornosti z jejich strany. A co na to školství? Zohledňuje tyto poznatky nějak naše školství, aby se zvýšila produktivita a zájem u dětí? Nikoliv!!! Spíše dětem gumujeme mozky zbytečnými letopočty a nepotřebnými daty, informacemi, které stejně nikdy ve svém životě potřebovat nebudou a ani je v praxi nikdy nepoužijí. Proč myslíte, že děti se ve školách nudí, zlobí, neposlouchají, nic si nepamatují a pod., na což nejraději právě upozorňují školské sbory? Ale aby se tu někdo nedomníval, že jde pouze o povinnosti učitelů, aby dokázali zvládat a zabavit své žáky. Na nás rodičích je, abychom děti dokázaly na školu dobře připravit, spolu s nimi pracovat , dokázat si na ně udělat čas, věnovat se jim, tvořit s nimi, naslouchat jejich potřebám a dělat vše, co podpoří jejich další vývoj. Jak to vidíte vy? Pokud máte podobné zkušenosti, nebo cítíte, že vás, či vaše dítě něco trápí, co si vyžaduje hlubší poznání, klidně napište email Katy zde:
nebo mi můžete napsat váš názor k dnešnímu článku zde:
S láskou a úctou dnes Radovan a Kateřina