Mnoho rodičů se
v poslední době shledává s problémy spojenými s odbornou
diagnózou u svých dětí, které zní: „VAŠE DÍTĚ TRPÍ ADHD PORUCHOU“. Rodiče jsou
velmi často zmatení a snaží se zjistit, co tato zkratka znamená a jak to jejich
dítě vůbec mohlo „chytnout“. Mohu vás ujistit, že nic vaše dítě nechytlo a psychologický
posudek, který si od vás vyžádala školka nebo škola, ještě neznamená, že se
s tím nic nedá dělat. ADHD je zkratka anglického „Attention Deficit Hyperactivity Disorder“ – hyperkinetická
porucha (HKP). Jde hlavně o poruchu pozornosti s hyperaktivitou, spojenou
nesoustředěností, nervozitou a neklidem. Tento syndrom patří mezi neurovývojové poruchy.
Tato porucha se projevuje již v raném dětství, nejvíce však v předškolním
věku, kdy postihuje 4 –10 % dětí. V dospělosti pak přetrvává okolo 40–50 %
případů a vyskytuje se u 4–5 % dospělých. Spíše než hyperaktivita se v
tomto období objevují pocity vnitřního neklidu, převládá impulzivita a poruchy
pozornosti.
V odborných kruzích je tato porucha dost často spojována
jako dědičná choroba, což ale není tak úplně pravda. Na základě posledních
provedených šetření bylo zjištěno, že tuto poruchu „nastartovává“ v prvé
řadě životní situace matky. Už
to, v jakém prostředí se v těhotenském období matka nachází, to, jak
prožívá své mateřství, určuje vývoj jejího plodu. Proto kdykoliv je matka ve
stresu, pod neustálým tlakem, veškeré povinnosti leží na ní, okolí ji navíc
její stav ještě stěžuje, místo aby jí ulevili, odráží toto vnitřní napětí a
myšlenky do vývoje plodu. Tyto psychologické tlaky, kterými je pak matka
vystavena, se geneticky zakódují do plodu dítěte a problém je na světě.
Projevy
- Deficit pozornosti – krátké intervaly zaměření na jednu věc, chybí reflexe času, problém s opakovanými nebo nudnými nebo také nutnými úkony, poruchy motoriky (Často se mluví o narušení „harmoničnosti“ pohybů – jemná i hrubá motorika.)
- Impulzivnost – (výbušnost) - rychlé neočekávané či neadekvátní reakce, špatné porozumění vlastním pocitům, často také nižší sebehodnocení, vztahovačnost, nízká sebehodnota.
- Hyperaktivita – neúčelné, nadbytečné pohyby (často si hrají s věcmi a pohybují se bez ohledu na okolí a situaci), zvýšený komunikační projev (jak hlasitost, tak množství své činnosti často doprovází zvuky a komentuje je, jako by byl dotyčný/á uzavřen/a ve vlastním světě).
Jak tedy postupovat?
V prvé řadě je nutné vytvořit klidné prostředí, zvýšit
vlastní trpělivost, pozornost, zapojovat vzájemnou spolupráci, ale hlavně
uměním naslouchat a žít v lásce a harmonii. Vše je hlavně o příkladech nás
dospělých. Pokud tedy nedokážeme být klidní a láskyplní, doma na sebe neustále
křičíme, vyčítáme si, žijeme na základě rozkazů, povelů a nařízení, každý si
dělá co chce, televize je pro nás až na prvním místě, pak můžeme horko těžko
něco změnit. Vše navíc velmi negativně ovlivňuje vnitřní strach, který každého
z nás ovlivňuje až z 85%! Pokud je tedy někdo přesvědčený, že mu
nějaký psycholog, nebo prášky pomohou, tak se velmi mýlí. Začít se změnami doma
musíme v prvé řadě sami na sobě!
Ve vztahu ke školní praxi to ovšem vypadá tak, že dítě
s ADHD bývá často inteligentnější, než odpovídají jeho studijní výsledky. Proto
je tak důležité volit strategie a jiné přístupy, které pomohou eliminovat
nedostatky pozornosti, neklid, nervozitu a impulzivitu. Místo hledání a
zaměřování se na chyby je nutné vyzdvihovat úspěšnost a vlastní snahu každého
jedince. Velmi důležité je vytvořit nekonfliktní prostředí, rozvíjet zaměření
pro zapamatovaní, motivaci, místo dlouhých a nudných úkolů volit raději kratší,
umožňovat vybití při každé možné příležitosti atd… Proto je z praxe ze školního prostředí
naprosto nepřípustné, pokud se děti s tímto syndromem potřebují o
přestávce vylítat, vybít, a oni jsou místo toho učitelským sborem často
atakování slovy: „Uklidníme se, žádné lítání po chodbách, zalezte do třídy apod“.
Daleko účelnější by bylo vymyslet interaktivní vyžití právě o přestávkách, kdy
se mohou děti nejen odreagovat, ale hlavně „unavit“. Obrovské množství energie,
která jim nedá chvilku klidu, potřebují nějak vybít. Pokud je jim to stále
dokola odpíráno a to jak ve školách, tak i doma, těžko je možné je přivést do
klidnějšího stavu soustředění a využívání přirozených kognitivních funkcí.
Další zásady:
- Zadáváme dílčí úkoly a hlídáme jejich důsledné plnění – motivujeme tak k další snaze tvoření, upevňujeme sebevědomí formou pochvaly, vedeme k sebekázni a uznání autority – (pozitivního vzoru!)
- Zavádíme pravidelnost a režim v průběhu dne – při poruchách a nesoustředěnosti s učením, je obzvláště nutné dodržet čas každé činnosti, neboť tak vytváříme podmíněný reflex v rámci připravenosti mozku na práci. Pomáháme tak vyššímu soustředění a koncentraci.
- Je nutné zajistit střídání jednotlivých činností – po námaze mozku je nutné odreagovat hyperaktivitu organizmu, jinak si dotyčný najde jinou cestu (rušení ostatních dětí ve třídě, neklidné komíhání tělem apod.)
- Při nižší schopnosti soustředit se na čtení (podle věkové úrovně) čteme společně komiksy nebo krátké příběhy, tištěné velkými písmeny.
- Spolupracujeme se specialistou – pomůže rozeznat skryté či již překonané problémy, doporučí nejvhodnější postupy a je informován o nových metodách, například s využitím počítače (programy zaměření na kognitivní funkce).
Tím, jak s každým takovým jedincem postupujeme
vývojem v morální oblasti, kognitivní oblasti, i jak se vžívají jednotlivé
vzorce chovaní, projevy ADHD dostáváme po určité době pod kontrolu. Nemusí to
být ovšem podmínkou, neboť vše závisí na jednotlivých případech a nasazení
vhodného přístupu spojeného hlavně trpělivostí a láskou. Na to je nutné myslet
vždy, když se dostavuje jakýkoliv problém v rodině. Možností a technik je
v dnešní době velké množství, a na každého funguje něco jiného, proto není
nutné ani uvádět, které byste měli využívat. Naslouchejte spíše svým instinktům
a svému podvědomí, spolupracujte s těmi, které již se syndromem ADHD trpí
a vždy najdete tu správnou cestu.
S láskou a úctou Váš osobní trenér Radovan a tým
ŠR.
1 komentář:
Já musím zaťukat, že mám zdravé a spokojené děti, které nic netrápí. O ADHD se zajímám jen teoreticky, protože mě tyto dětské poruchy zajímají. Člověk by podle mě měl mít nějaký všeobecný přehled, obzvlášť, když má děti. To musíme být pořád ve střehu :-) . Není to tak dlouho, co jsem si v jednom článku přečetla o vlivu E- čísel na tuto nemoc. Věděla jsem o tom, že jsou "éčka" škodlivá a tady se mi to znovu potvrdilo, tak si na ně dávám velký pozor.
Okomentovat