MOJE DÍTĚ NENÍ SCHOPNÉ SE NĚCO NAUČIT A ZAPAMATOVAT SI TO!
Mnoho z vás se
potýká s podobným fenoménem zvaným „špatná
vrozená paměť“. A jistě hledáte všude kolem sebe viníky, kdo vlastně za to
může, že vaše dítě není schopné si něco zapamatovat , natož pak nějakou látku,
kterou se musí naučit do školy. Ihned vám naskakují v hlavě otázky typu:
„Po kom je ten náš kluk tak blbej? Celej tatínek“. ….nebo „Jako by mamince
z oka vypadla“.
Hned vás ale musím
zabrzdit a pokusit se nasměrovat nejen vaše myšlenkové vzorce, ale i postoje,
které neustále používáte u těchto témat na úplný začátek celého procesu pro
správné fungování mozku vašeho dítěte. Největší vliv na své dítě totiž máte za
všech okolností právě vy. Nikdo jiný. Proto pokud jste až do teď vašemu dítěti
neustále něco vyčítali, ihned na to zapomeňte, protože byste museli začít u
sebe. Pokud tedy nemáte rádi kritiku, jako asi nikdo, tak stačí začít pracovat
s těmito základními pravidly.
1)
Složení jídelníčku
2)
Snídaně, nejdůležitější jídlo dne
3)
Zaveďte pravidelnou konzumaci ryb
4)
Netlačte dítě na ZŠ do biflování látky
zpaměti
5)
Pracujte společně na bázi vizuální
představivosti každé probírané látky
Teď vám něco řeknu
k jednotlivým bodům.
Bod č.1) Složení jídelníčku
opravdu souvisí se schopností efektivně se učit, dokázat udržet pozornost a
nepociťovat únavu. Pokud chcete, aby vaše dítě nemělo s učením problém,
nenechte ho se přejídat, protože pak má jeho tělíčko nejvíc práce se
zpracováním potravy, místo aby zaměřovalo energii na dostatek kyslíku a tekutin
na správné fungování mozku.
Bod č.2) Snídaně, nejdůležitější jídlo dne,
vám může připadat jako otřepané klišé a
místo toho hledáme výmluvy. „Nejsem zvyklá snídat, už od dětství
nesnídám a moje máma taky nikdy nesnídala“. …nebo „Po snídani je mi vždycky
těžko od žaludku a dělá se mi špatně“.
Je třeba se ovšem zamyslet nad jedním velmi důležitým faktem. A/
máma=nesnídá=já=nesnídám=moje dítě=nesnídá.
B/Je mi špatně,
protože snídám, co mi nesvědčí, nebo je toho až příliš a pak ve shonu letím do
školy a díky vyvolanému chvění organizmu, to vyvolává pocit nevolnosti?
Za A/ jde o naučený
program, který si prostě svévolně předáváme z generace na generaci, aniž
bychom se namáhali ji jakkoliv změnit, nebo přímo odstranit. Bereme to jako
záležitost genovou, tudíž vrozenou. To ale vůbec není pravda. Za B/V myšlenkách
se přesvědčím o svém nepříjemném stavu po jedné nepovedené snídani a čím víc se
na tuto myšlenku upínám, tím rychleji se stává mojí realitou, mojí virtuální
pravdou, která se nakonec stane skutečností, neboť jí můj mozek prostě uvěřil a
zakódoval si ji do svého podvědomí. Nic jiného v tom není. To je druhá
pravda.
Bod č.3) Zaveďte pravidelnou konzumaci ryb,
neboť obsahují velmi důležité látky, které podporují právě správnou funkci
mozku! Veškeré výzkumy již několikrát potvrdily, že antioxidanty obsažené
v rybách, stejně tak i rybí tuk fungují proti skleróze, Alzheimerově
chorobě, senilitě atd. Pro správný vývoj mozku je také velmi důležitá vyšší
koncentrace jódu, který je obsažen v mořských rybách. K nim pak můžete
nechat děti chroustat i vlašské ořechy, které také velmi významně působí na
jeho správné fungování.
Čím více se dítě bude
při učení nudit, tím více bude vymýšlet, co musí sníst, aby se mohlo lépe
soustředit. A zde je největší kámen úrazu. Příjmem příliš tučných, nebo
sladkých potravin, znečišťuje své tělo odpadními látkami, které se následně
ukládají ve svalech a krvi ty pak zapříčiňují únavu a nesoustředění.
Bod č.4) Netlačte dítě na ZŠ do biflování látky zpaměti,
protože mozek potřebuje pracovat prostorově, nikoliv v kontextu.
Opakováním látky možná docílí krátkodobé zapamatování, ale druhý den bude mít
lidově řečeno „vygumováno“. To stejné platí i pro jazyky. Denně si může
zapamatovat max. 7 slovíček, ale nedokáže je přirozenou formou zpracovat a
použít ve větě.
Bod č.5) Pracujte společně na bázi vizuální představivosti
každé probírané látky, protože mozek miluje příběhy,
zážitky, které si ukládá do podvědomí a tudíž do trvalé paměti. Pokud se tedy
učí např. látku o Husitech, hrajte si společně na husity a nechte dítě prožívat
veškeré dění, jako by v té době přímo žil. Pokud se bude učit např.
pravopis, udělejte si z toho pohádku o hloupém Honzovi, který psal všude
tvrdé „Y“, protože byl natvrdlÝ.
Nechte dítě, ať všude záměrně píše tvrdé „Y“ a pak mu ukazujte na vyjmenovaných
slovech, jak vlastně chytrý byl. Tím dítě získá mnohem větší zájem k učení
a pochopí i rozdíly v pravopisu. Pokud dítě prožívá, tak cítí a pokud
projde vědomě nějakým dějem, příběh mu v paměti zůstane trvale zakotven. Bez
vás to ale nezvládne. Musíte spolupracovat a být aktivními vypravěči. Pokud vám
to hned na poprvé moc nepůjde, nevěšte hlavu, protože na školách to nedělají do
dnes.
Pokusil jsem se vám
dnes nastínit pouze nepatrný zlomek toho, co opravdu funguje a jak to můžete
zavést do vašeho života i vy. Pokud to uděláte, máte do budoucna o mnoho
starostí a problémů méně. Pokud ne, budou přibývat. Taková je realita a poveze
se i s dětmi. Je tedy na vás, zda si z mého blogu „JAK NA DĚTI“
dokážete něco odnést, použít a začít praktikovat a udělat tak váš život i život
vašich dětí mnohem jednodušší a zábavnější. Pokud to sami nedokážete, počkejte si. Připravuji celoroční tréninky, které budou hyper akční, se zaměřením na každodenní starosti, povinnosti, strasti, ale i zábavu, kreativitu, pečení i vaření. Vše pak můžeme projít společně krok za krokem. Máte se na co těšit!
S přáním pěkného
dne a hodně štěstí na vaší společné cestě za poznáním vám přeje váš trenér Radovan.
Vaše náměty a dotazy pište do kometářů, nebo mi je můžete zaslat na email:
radovan@jak-na-deti.cz
Vaše náměty a dotazy pište do kometářů, nebo mi je můžete zaslat na email:
radovan@jak-na-deti.cz