MÁTE HYPER AKTIVNÍ DÍTĚ?
Opravdu?
Pokud vám někdo tvrdí o
vašem dítěti, že je hyper aktivní a bude vám doporučovat psychologa, hned na to
zapomeňte. Smiřte se s tím, že nejsou hyper aktivní děti, ale jen se
nevejdou do sociálních škatulek. Tím, že jsou více živější a nezvládáte je doma
ani ve školce, jde pouze o důsledek zvýšené potenciální aktivity u dítěte,
které ji nemá kde vybít. Takové dítě potřebuje pouze větší zaměření za vybíjení
přebytečné energie jinak, než je tomu u ostatních dětí. Navíc je nutné si uvědomit, že děti jsou naším zrcadlem a pokud jsou nezvladatelné, je nutné provést ve výchově určité změny.
Je několik možností, jak
toho docílit. Důležité je ovšem si uvědomit, že pokud potřebujete dítě fyzicky
unavit, aby se měla kam ventilovat jeho přebytečná energie, neznamená to, že se
strháte jako budík a druhý den budete úplně vyřízení. Právě naopak! Záměrem
v níže uvedených technikách je vtip v tom, že i když si společně
hrajete a sportujete, dítě „maká“ a vy odpočíváte. Zajímá vás, jak to udělat?
Příklad č. 1)
Kupte si lítající
talíř. Vezměte dítě někam na volné prostranství, např. do parku, na pole,
prostě někam, kde budete mít dostatek prostoru na běhání. Vy ovšem běhat
nemusíte. Vysvětlíte děcku, že vy budete VRHAČ a dítě CHYTAČ. Můžete použít
např. toto:
„Schopnosti
CHYTAČE jsou velmi důležité, neboť je rychlý, mrštný, má postřeh a nelze ho
nikým nahradit. Ty jsi tady jediný, kdo má tyto schopnosti. Já budu VRHAČ,
který bude odpalovat (vyhazovat) lítající talíř a na tobě je, abys ho
chytil/a“. Dokážeš to? Cítíš se na to? Myslíš, že to zvládneš? Opravdu? Tak
dobře vyzkoušíme to. Jen nezapomeň, že vždy, když letící talíř CHYTAČ úspěšně
chytí do rukou, musí ho rychle donést VRHAČI, abychom napočítali co nejvíce
bodů. Pokaždé, když talíř chytneš, počítají se dva body. Pokud ho nechytneš,
jeden bod se odečte. Hrát můžeme pro začátek do padesáti. Zvládneš to? Ok. Tak
hrajeme“.
Necháte pak dítě
popoběhnout na vzdálenost takovou, aby talíř s co nejmenšími obtížemi
chytlo. Na vás je, abyste se předem, než se do této hry pustíte, talíř naučili
přesně házet. Protože pokud se to nenaučíte a budete jej házet všude okolo, než
dítěti, přestane ho tato hra brzo bavit a horko těžko se vám k ní ještě
vrátí. Dítě v tomto ohledu se cítí velice důležité a jeho úspěch se
v danou chvíli stává bodem číslo 1. To si zapamatujte! Pokud to vše
zvládnete, dítě vám bude lítat sem a tam, vy stojíte na místě a jen házíte
talíř. Dítě se skvěle unaví, vybije přebytečnou energii a až skončíte, bude
úplně v pohodě. Tím si můžete být jisti.
Příklad č. 2)
V tomto příkladu
si zahrajte mini fotbálek a pozvěte i nějaké kamarády ze školky, nebo ze
školy, které vaše dítě dobře zná. Společně se nejen ještě více sblíží, ale máte
jedinečnou možnost i vidět na vlastní oči, jak spolu děti komunikují, jak
k sobě přistupují v jednotlivých situacích apod. Vy opět samozřejmě
nesmíte zůstat mimo hru. Budete hlavní brankář! Takže se opět moc nenaběháte a
dítě bude štěstím bez sebe, že se nejen vylítá, ale že jste se stal součástí
dětského týmu a to děti velmi u dospělých oceňují, i když si to mnozí nemyslí.
Opak je však pravdou. Těmito aktivitami můžete u dětí stoupnout jedině
v ceně! To si opět zapamatujte a je jedno, jestli jste muž, nebo žena.
Příklad č. 3)
Zahrajte si společně na
závodní běžce. Dítě, nebo více dětí seznamte s pravidly. Žádné strkání při
závodě a vybíhat jen na tlesknutí. Základní povely zná každý: "Připravit, pozor, teď". A
na teď tlesknete a děti vybíhají ze startu. Vy jste časomíra! Opět odpočíváte a
měříte na cíli pouze čas, za který vám děti rádi poběží třeba 3x za sebou. Oni
rádi soutěží a neustále mají chuť si dokazovat své schopnosti a poměřovat se
s druhými. Důležité je v tomto příkladu, abyste správně dokázali
motivovat i děti, které doběhnou jako poslední. Nikoho nepovyšujte, ani
neponižujte!
Omluvte pomalejší dítě třeba za špatné boty a příště až si to opět
všichni vyzkouší, bude mít ten nejpomalejší lepší obuv a vy se mu mezitím
budete plně věnovat a trénovat s ním běh, aby měl možnost zlepšit svůj
výkon. Pokud mu dodáte odvahu a ukážete mu v jeho očích, že příště bude
vítěz a uvěří tomu, tak se to i stane. Můžete si při takovém tréninku zaběhat společně a
nechat dítě vyhrát. Tím získá opět jistotu a sebevědomí, které potřebuje pro
další pozitivní přístup. Navíc nejde zde vůbec o to, kdo vyhraje, nebo
prohraje. Jde o to být spolu a bavit se! Hlavně co je velmi důležité, je nevymlouvat se na to, že jste příliš staří, že už jste dlouho neběhali apod. Tím dítěti vůbec neukazujete pozitivní zrcadlo, ale pravý opak. Vždy se snažde do veškerých aktivit s dětmi plně zapojovat, ať je to baví.
Proto je tak důležité i
přesně volit slova, které v rozhovorech s dětmi používáte, protože
každé dítě může být schopné na něco jiného a není proto vůbec správné, abyste
povyšovali vítěze a smáli se poraženému. V tom opravdu nespočívá síla
zábavné hry s dětmi. Jde o to, abyste neustále hledali cesty a způsoby,
kterými snadno zjistíte, v čem jsou vaše děti vyjímečné.
Pro představu moje děti
tak rádi tyto aktivity se mnou dělaly, že dnes už mě dcera trumfne
v několika disciplínách levou zadní. A to je přeci ten největší úspěch,
protože víte, že jste se dítěti správně věnovali a tohle je ovoce, které
společně sklízíte. V tom je to kouzlo, to štěstí, ta radost ze života. To je ta odměna za vaši píli a trpělivost.
Pevně věřím, že i vy to dokážete a společně užijete spoustu zábavy.
Hodně štěstí vám všem přeje Radovan, váš osobní trenér šťastné rodiny.
Vaše náměty a dotazy pište do kometářů, nebo mi je můžete zaslat na email:
radovan@jak-na-deti.cz
Vaše náměty a dotazy pište do kometářů, nebo mi je můžete zaslat na email:
radovan@jak-na-deti.cz