(popis fyzikální veličiny času, viz zdroj: wikipedie.cz)



Výroky spojené s časem:
- Nemám čas
- Je nejvyšší čas to dokončit
- Čas jsou peníze
- Neumíš chodit v čas
- Čekám, až přijde vhodnější čas
- Časově se do toho nevejdeme
- Je čas, až pak...
- Je čas vstávat
- Je čas jít do postele
- Mám nejvyšší čas pořídit si dítě
- Nemáme tolik času to pro vás udělat
- Nemám na tebe teď čas (výrok, který děti slyší nejčastěji)
- Neříkej mi, že nemáš čas
- Je načase dát si kafe
- Je vidět, že máš dost času, když se flákáš
- Můžeš si na mě udělat chvilku času?
- Neznáš hodiny?
- Nevíš, kolik je hodin?
- Time management znáš?
- Neumíš přijít jednou včas?
Takovéto
výroky slýcháme na každém kroku a také je sami velmi často používáme. O čem to
svědčí? Že čas se stal naší Alfou i Omegou našeho bytí. Vše ovládá a řídí čas,
který jsme přijali jako nezbytnou součást našeho života a vše tomu podřizujeme.
Otázky pro
zamyšlení:
Umíme správně
hospodařit s časem?
Můžeme si vůbec koupit
čas?
Koho z nás na škole učili
Paretův princip času?
Představte
si, jaké by to bylo, kdyby najednou čas zmizel. Prostě by neexistoval? Nevěděli
byste, kolik je hodin, nevěděli kdy vstávat do práce, v kolik se jít
najíst, kdy je čas na kávu, kdy uložit dítě do postele, kdy máme přijít na
domluvenou schůzku, kdy vyndat koláč z trouby, v kolik vyzvednout
opravené auto…….všechno podřizujeme diktátu času. V některých rodinách
dokonce i milování a lásce. Např.:
„Miláčku, je středa, už je po
osmé večer. Je čas se po týdnu zase pomilovat!“
„Zlato, teď na to není vhodný
čas. Víš, že od osmi dávají můj oblíbený seriál!“
„Jak čas-to si myslíš, že to jako
budeme dělat?“
„Na kamarády máš spoustu času a
na mě si ho udělat nemůžeš, ani když chci být s tebou sám/a?“
„Pořád otravujete, pořád něco
chcete. Kde na to asi mám brát tolik času?“
„Vyčítáš mi, že na tebe mám málo
času, a když si ho udělám, tak ho zas nemáš ty!“
Znáte to?
Možná jste už v některých výrocích i sami našli. Jak to tedy udělat, aby
se něco změnilo k lepšímu? Jak začít vnímat náš čas, který na této úžasné
planetě Zemi máme všichni jen jeden? Co dělat jinak, abychom už se podobnými
programy nemusely zaobírat a trápit?
Stačí
jediné. Začít myslet a vnímat pojem času jinak. Nebrat ho jako to jediné,
nejdůležitější v našem životě, ale spíše začít vnímat více sebe, své
potřeby, potřeby ostatních, přírodu a vše, co nás může přirozeným způsobem pozitivně
ovlivňovat. Uvedu několik názorných příkladů ze života. Jsou úplně jednoduché a
dotýkají se snad každé rodiny.
Příklad č. 1)
Jedna
nejmenovaná rodina podřizovala ve svém životě vše diktátu času. Ani kávu si
nedokázali společně vychutnat bez toho, aby nehlídali čas, kdy si ji dát.
Všichni z rodiny byli tak nuceni podřídit se výroku někoho, kdo určil, že
v tolik a tolik bude káva ráno, odpoledne, nebo večer. S jídlem to
bylo stejné. Komunikace byla vedena asi takto:
„ Drahý, za pět minut budou dvě.
Mám jít udělat kávu?“ ….
„Připrav, ženo večeři, za chvíli
bude sedm“. ……
„Ještě je čas. Ještě není sedm.
Je teprve tři čtvrtě“. ……
Jak ale mohou
mít stejně nastavený časový program, pokud jsme tak rozdílní a každý jedinečný
svého druhu? Už ani pak nejde ani tak o chuť tu kávu si dát, ale dodržet nastavený program, který si sami vytvořili. Udělali jsme si z toho zvyk podmíněný časem. Pak už je to jen krůček k této poučce:
„KDO NEŘÍDÍ, BUDE
ŘÍZEN“
Příklad č. 2)
V tomto
příkladu se podíváme na běžné programy rodičů, kteří striktně vyžadují od svých
dětí dodržování stanoveného času.
Syn: „Mami, můžu ven?“
Matka: „Jo, ale do sedmi ať si
doma a ne jako posledně, že přijdeš pozdě! Jinak
máš týden zaracha!“
Syn: „A nemohl bych dnes být
venku dýl? Je tam hezky a my chceme s rukama
stavět bunkr.“
Matka: „Jasně sem řekla v sedm,
tak v sedm a ani o minutu dýl!“

Nemůžeme se
pak divit, pokud svoji přirozenou schopnost soustředit se po nějaké době ztratí a začnou mít problémy
nejen ve škole, ale i v životě! Divíme se tomu, ale vůbec si
neuvědomujeme, že MY jsme tou
příčinou! A to nemluvím ani o tom, co se doma děje, pokud dítě přijde o něco později, než jsme nařídili. My si ale v daný moment ani neuvědomujeme, jestli se jen dobře bavili, nebo tam měli nějaký problém, zda nemuseli sami také něco řešit, co je zdrželo. V daný moment nás to nezajímá a ani nechceme nic slyšet! V hlavě máme zakódován jen rozkaz s přesným časem návratu.
Příklad č. 3)
Děti – sourozenci: „Mami, tati, my se nudíme. Co budeme dělat?“
Rodiče: „Tak si jděte hezky hrát
a nechte nás, nemáme teď na vás čas!“
Děti: „Ale my nevíme, s čím si
máme hrát, nebo na co. Nic nás nebaví.“
Rodiče: „Neotravujte pořád a pusťte
si nějakou pohádku!“
Děti: „Ale my už všechny pohádky viděli
a v televizi teď nic nedávají.“
Rodiče: „To jste tak neschopný,
nebo co, že si nemůžete sami najít nějakou
zábavu?“
Děti: „Tak my si jdeme hrát hry
na počítači, když si s námy nechcete hrát vy a
nemáte na nás pořád čas“.
Odpovězte si sami hned teď.
Pokud jste
dočetli až sem, tak zřejmě chcete na sobě pracovat a není vám lhostejné nic, co
se ve vaší rodině a dětmi děje. Velice dobře si uvědomujete a chápete, že
přijímat do svého života určité změny zažitého životního stylu může být sice
někdy dřina, ale ty výsledky pak opravdu stojí za to!!!
Pokud tedy
chceme, abychom se jednou provždy zbavili těchto hloupých programů, které jsme převzali
od svých předchozích generací a nepředávali je už dál, stačí přijmout do svého
života určité změny. Jiné úhly vnímání.
Zkuste si pro
dnešek zkusit tyto programy otočit proti sobě. Vizualizujte si všechny podobné
věty, o kterých se dnes zmínil, a zkuste se vžít do pocitu, jako by vám je
říkalo vaše dítě. Vy musíte souhlasit a rozkaz dodržet. To přece sami
očekáváme, že? A až si to párkrát zkusíte třeba i s dětmi, kdy si můžete
na den vyměnit role, budete se divit, co se začne dít. Takže směle do toho,
nebojte se toho a hlavně své děti pak nenapomínejte, nekomentujte jejich
výroky, jen přijímejte. Sami vám dokonale nastaví vaše zrcadlo!

Napište mi
dnes, co si myslíte o čase vy a jak ho vnímáte a používáte. Do komentářů můžete
zmínit i vaše zkušenosti s touto definicí viz níže, nebo na email: radovan@jak-na-deti.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat