Nástroje
metody pro KOB.
Jedním z nástrojů metody je využití svalového testu
(biofeedback – biologická zpětná vazba). Využívá se zde skutečnosti, že činnost
svalstva je řízena mozkem. Negativní emociální náboj sval oslabuje, pozitivní
zpevňuje. Nejdůležitějším důvodem pro využití svalového testu je, že terapeut
získává odpovědi z podvědomí. Obchází tak vědomou ochranu, zjišťuje tedy, co
skutečně je problém, ne, co si klient myslí, že je problém. „Vědomé odpovědi
neříkají pravdu, kterou jsme popřeli a potlačili ve svém podvědomí. To, co se
rozhodneme si zapamatovat a jak se rozhodneme pamatovat, nás omezuje. Vědomé
odpovědi vytvoříme tak, abychom vypadali „co možná nejdokonaleji“ – podle
našeho momentálního systému přesvědčení.
Druhým základním nástrojem metody je barometr chování.
Jak už název vypovídá, jedná se o barometr, který nám ukáže, jak se projevuje
způsob chování vychýlený z rovnováhy. Barometr pomocí svalového testu ukáže
emoce a pocity, které jsou s daným problémem spojené, ale kterých si klient
nemusí být vědom. Barometr má dvě protikladné strany (levá pozitivní – pravá
negativní) a tři úrovně – vědomí (chování založené na vnímání a uvědomování si
právě teď, v přítomnosti), podvědomí (chování založené na vnímání minulých
dějů, na systému přesvědčení) a tělo (chování založené na buněčné paměti).
Obsahuje širokou škálu pocitů od MÁM VOLBU, (tj. přijetí situace takové, jaká
je, její zpracování a volba nám nejvíce prospěšného řešení) po NEMÁM
VOLBU (tj. pocity odloučenosti, nemilovatelnosti, nedůležitosti, opuštěnosti
apod. a v jejich důsledku reakce na situaci podle našeho naučeného reaktivního
chování).
Při odblokování se následně provede tzv. difúze (proces rozptylování se částic v prostoru) stresu a infúze žádoucího stavu
mysli, žádoucích pocitů. Pokud potom zažijeme podobnou situaci, dokážeme konat,
tedy tvořivě řešit, namísto reakce založené na strachu a systému přesvědčení.
Klient potom přechází v problémové situaci z pozice oběti, do stavu, kdy je
schopen převzít zodpovědnost za svůj život, za své chování, je schopen řešit
problémy, zažívá seberealizaci a spokojenost se svým životem.
Průběh sezení
Klient přichází kvůli určitému problému, na jehož
řešení chce během sezení pracovat. Například chce umět mluvit před publikem,
navázat smysluplný partnerský vztah, zbavit se určitého strachu, zhubnout,
naučit se řešit nějaký problém atd. Nejdříve se přes svalový test (zpětnou
vazbu z těla) pomocí barometru chování určí hlavní emoce s problémem spojené a
provede se korekce v přítomnosti. Korekce se skládá z jednoduchých, časově
nenáročných technik a cvičení, vhodná korekce je taktéž vytestována přes sval.
Poté se provede věková recese do období, kdy problém vznikl. Jde vlastně o
čtení z paměti těla, kdy, kde a jak problém vznikl. Není však nezbytné, aby si
klient na trauma vzpomněl, je uloženo v těle a můžeme s ním pracovat. Při
frontálně okcipitálním držení hlavy –F/O- se provede odstranění stresu.
Klient
si stresovou situaci v mysli prožije znovu, tak aby mu to bylo příjemné.
Jelikož mozek nedělá rozdíly mezi skutečností a představivostí, znovu prožitá
situace se do podvědomí uloží již bez negativního emocionálního náboje. Toto
vše se ještě podpoří pomocí různých korekčních technik, opět
vytestovaných „tělu na míru“ a sezení je skončeno. Celý proces terapie se v
systému One Brain nazývá odblokování. Někdy je doporučeno určitou korekční
činnost provádět po určitou dobu i doma, protože integrace změn si občas vyžádá
několik dnů až týdnů. Po sezení se klient zpravidla cítí velmi uvolněně,
protože se často zbaví stresů, které ho trápily dlouhou dobu a vidí nový způsob
řešení situací, který dříve neviděl.
Děti často přijmou za své názory druhých, které o nich
vysloví, stanou se jejich přesvědčením o sobě samém. Díky jejich závislosti na
dospělých ani nemají jinou volbu. Proto na tvrzení typu: „nikdy z tebe nic
nebude“, „jsi stejný jako…“, „rosteš pro kriminál“, ale i lehčího typu: „taky
jsem měla vždy problémy s učiteli“, „nikdy mi nešla matematika a ty jsi určitě
po mě“ atd., které často svým dětem rodiče říkají, dětem nezbývá nic jiného,
než se podle nich chovat. Dělají jen to, co se od nich očekává. Tím však nadále
posilují tento obraz o sobě. Je proto pro ně důležité zjištění, že tato tvrzení
jsou problémem jejich rodičů a vychovatelů a s nimi nemusí nijak souviset,
nemusejí jim tedy věřit a nemusejí se podle nich chovat.
Pomocí metody One Brain se děti učí zacházet se svými
emocemi, se svými pocity, zejména negativními pocity hněvu, odloučení, strachu,
bolesti atd. Učí se tyto pocity poznat a pojmenovat, aby je pak mohly změnit
tak, aby se cítily dobře. Pokud se cítí dobře, jsou v harmonii sami se sebou a
mohou se chovat tak, jak je to v dané situaci nejlepší pro všechny zúčastněné.
Zábavnou formou se naučí spoustu technik na snížení stresu, které mohou použít
kdykoliv, když se nebudou cítit dobře.
Podmínky úspěšnosti terapie
Základní podmínkou pro úspěšnost terapie metodou One
Brain je podmínka, která platí pro všechny druhy psychoterapie. Tou je osobní
motivace, odhodlání klienta, klient sám musí chtít změnu a být ochoten pro ni
něco udělat. Pokud klient na sezení přijde, protože ho někdo nějakým způsobem
přinutil, nebude mít pro něj sezení žádný význam! To platí pro terapii obecně,
samozřejmě to platí také pro děti.
Já sama mám s touto metodou jako klient a matka velmi
dobré zkušenosti, proto jsem ji vystudovala. Nyní máte jedinečnou možnost
využít tohoto komplexního servisu, který vám může naprosto změnit život. Ovšem
pokud jste připraveni na skutečnost, že už pouze k lepšímu. Krásný den
všem přeje Katy.
Tolik tedy další díl o pozitivních změnách, které přináší Kineziologie One Brain od Katy. Přeji vám, aby poznání, které zde můžeme společně sdílet, se stane vaším přínosem ke spokojenému a šťastnému životu. S láskou a úctou váš trenér Radovan.
Vaše náměty, dotazy, či otázky, které vás trápí pište do komentářů, nebo zasílejte přímo na email: info@jaknadeti.com